Allmänna villkor
Allmänna betalnings- och leveransvillkor för VehGro B.V. (registrerat hos handelsregistret under nummer 73396427) är:
Art. 1 Erbjudande/Avtal
- Alla erbjudanden (offerter) från VehGro B.V. (härefter benämnt “VehGro”) är icke bindande, och VehGro förbehåller sig uttryckligen rätten att ändra priser samt villkor, särskilt när detta krävs av (lagliga) bestämmelser eller på grund av omständigheter utanför VehGro:s kontroll.
- Dessa allmänna villkor gäller för alla erbjudanden från VehGro och alla avtal med VehGro.
- Utöver dessa allmänna villkor kan VehGro tillämpa ytterligare villkor som är specifikt relaterade till transaktionstypen eller arbetets natur. Dessa tilläggsvillkor utgör en del av dessa allmänna villkor.
- Dessa villkor är underförstått tillämpliga på efterföljande avtal eller uppdrag från en köpare som tidigare har ingått avtal med VehGro enligt dessa villkor.
Art. 2 Offer/Beställningar
- Prislistor, uttryck på webbplatser och andra prisangivelser på VehGro:s webbutiker eller (digitala) kataloger utgör inte erbjudanden.
- Offerter är icke bindande om inte annat anges i offerten.
- VehGro ansvarar inte för förseningar eller kommunikationsfel gällande beställningar på grund av internet eller andra kommunikationsmedel, om inte uppsåt eller grov vårdslöshet från VehGro:s sida kan påvisas.
- VehGro förbehåller sig rätten att när som helst annullera beställningar utan kostnad och utan ersättning. Om betalning har erlagts kommer den att återbetalas.
- Om ingen betalning från kunden sker inom 14 dagar efter att en proformafaktura har utfärdats, kommer en beställning att automatiskt annulleras.
Art. 3 Leveranskostnader/Betalning
- VehGro:s produkter levereras till de priser som gäller på leveransdagen från VehGro:s lager. VehGro:s tjänster tillhandahålls till det överenskomna (fasta eller rörliga) priset, vilket VehGro beräknar på sitt sedvanliga sätt efter att tjänsten har utförts.
- Aktuella uppgifter om leveranskostnader anges under fraktinformationen på Leverans och Frakt.
- Förskottsbetalning är möjlig med flera betalningsalternativ som visas vid kassan. Efter att full betalning, inklusive extra avgifter såsom fraktkostnader, mottagits, kommer din beställning att skickas. Avvikande överenskommelser görs efter samråd och bekräftelse från VehGro. Betalning mot faktura är endast möjlig om VehGro har aktiverat detta alternativ för kunden.
- Kunder får inte kvitta utestående fakturor. Kunden har inte heller rätt att avbryta sina betalningsskyldigheter, om inte detta uttryckligen avtalats med säljaren.
- Krav och/eller reklamationer ger inte rätt att fördröja betalning eller delbetalning.
- Om en kund inte betalar fakturan vid förfallodatum, är denne skyldig VehGro den lagstadgade handelsräntan plus ett påslag om 2 % på det utestående beloppet från fakturadatumet fram till betalning.
- Betalning ska ske via bank i förskott, om inte annat överenskommits skriftligen. Om VehGro skickar en faktura ska betalning ske inom 14 dagar från fakturadatumet, om inte annat skriftligen överenskommits.
- Betalningar som görs av kunden används alltid först för att reglera upplupna räntor, kostnader och därefter de äldsta utestående fakturorna, även om kunden anger att betalningen avser en senare faktura.
- Om kunden inte betalar inom angiven period och VehGro inleder indrivning via rättsliga eller andra åtgärder, måste kunden betala en avgift för därtill hörande kostnader.
- VehGro kan när som helst kräva att kunden ställer tillräcklig säkerhet för betalningen på det sätt som VehGro specificerar.
- Ersättningsprodukter accepteras endast med förhandsgodkännande och uteslutande för betalningsändamål. VehGro garanterar inte att ersättningsprodukter tillhandahålls i tid.
Art. 4 Leveranstid
- Alla varor i webbutiken finns vanligtvis i lager inom 1–7 arbetsdagar. Det kan dock hända att en vara tillfälligt är slut i lager eller har tagits ur lager. I sådant fall kommer du att informeras via e-post eller telefon, och VehGro kommer att hålla din beställning. Om efterbeställning inte längre är möjlig, meddelas du även detta. För närvarande strävar VehGro efter att leverera din beställning inom 1–7 arbetsdagar (efter mottagen betalning). Alla angivna eller uppskattade leveranstider är endast vägledande och kan inte ge några rättigheter eller skyldigheter. Om köparen är i dröjsmål med någon betalning, har VehGro rätt att avbryta eller säga upp det aktuella avtalet samt relaterade avtal utan föregående meddelande.
- Leveranstiden börjar när överenskommelse om alla detaljer har nåtts och när all information som är nödvändig för att genomföra avtalet finns tillgänglig hos VehGro.
- Angivna leveranstider anses vara ungefärliga. Det finns aldrig någon absolut tidsgräns för säljaren.
- De överenskomna leveranstiderna innebär inte att VehGro automatiskt är i dröjsmål enligt lag efter att de löpt ut, utan ett ytterligare skriftligt dröjsmålsmeddelande krävs alltid, vilket ger VehGro en period på minst en månad att fullgöra sina skyldigheter.
- Att överskrida en leveranstid ger aldrig köparen rätt till någon ersättning, uppsägning av avtalet eller någon annan åtgärd mot VehGro. Detta gäller endast vid uppsåt eller grov vårdslöshet från VehGro eller dess ledande personal.
- Om den angivna leveranstiden överskrids med mer än tre månader, har köparen rätt att säga upp avtalet, men utan att kunna kräva någon ersättning.
- Leverans sker så snart varorna har levererats eller erbjudits levererade på den överenskomna platsen.
Art. 5 Force Majeure
- Om VehGro förhindras av force majeure från att fullständigt eller delvis uppfylla avtalet, och/eller förhindras från att uppfylla avtalet inom rimlig tid, är VehGro inte ansvarigt för någon skada. Force majeure innebär varje brist som inte kan hänföras till VehGro, eftersom den inte beror på dess fel och varken enligt lag, rättshandling eller allmänt vedertagna uppfattningar utgör en kostnad för VehGro.
Art. 6 Äganderättsförbehåll
- Äganderätten till de levererade produkterna övergår först när köparen fullständigt har reglerat allt han är skyldig VehGro enligt något avtal. Risken för produkterna övergår till köparen vid leveransen.
Art. 7 Reklamationer och Ansvar
- Köparen är skyldig att omedelbart vid leveransen kontrollera produkterna för att säkerställa att de uppfyller avtalet.
- Allmänna reklamationer och klagomål angående fakturor ska skriftligen meddelas till VehGro inom tre (3) dagar efter mottagandet av varorna eller fakturorna, med en korrekt beskrivning av reklamationen. Om ett fel i varorna inte kunde upptäckas omedelbart vid mottagandet, ska reklamationen anmälas skriftligen inom tre (3) dagar efter att felet upptäckts, med en korrekt beskrivning av reklamationen samt anledningen till att det inte kunde upptäckas tidigare.
- Under reklamationstiden (3 dagar) ska köparen hantera produkten och dess förpackning med försiktighet. Han ska endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att avgöra om han vill behålla den.
- Efter att den ovan nämnda perioden har löpt ut, anses det att VehGro har fullgjort sina skyldigheter korrekt och att köparen godkänner varorna eller fakturorna som korrekta.
- Reklamationer ger aldrig köparen rätt att avbryta sina betalningar.
- Om VehGro bedömer att en reklamation är giltig har den, efter eget gottfinnande, rätt att: a) revidera fakturan och justera fakturabeloppet därefter; b) ersätta den levererade varan med en produkt av liknande specifikationer; c) hämta tillbaka den levererade produkten och säga upp avtalet, återbetala det fakturabelopp som köparen har betalat, utan någon skyldighet att betala skadestånd.
- I vilket fall som helst måste köparen omedelbart ge VehGro möjlighet att rätta till eventuella fel.
Art. 8 Ångerrätt B2B
- Köparen har ingen ångerrätt om inte detta uttryckligen har avtalats med VehGro eller om VehGro tydligt har angett detta i erbjudandet, eller i alla fall före avtalets ingående.
- Ångerrätten är alltid utesluten för produkter: a) som har anpassats av VehGro enligt köparens specifikationer och därmed inte kan återförsäljas; b) som är tydligt personliga till sin natur; c) som till sin natur inte kan returneras; d) alla livsmedelsprodukter och varor som är lättfördärvliga (det vill säga de som kan bli dåliga eller snabbt åldras); e) vars pris är kopplat till fluktuationer på finansmarknaden, över vilka VehGro inte har någon inverkan.
- Om köparen utnyttjar sin ångerrätt ska han returnera produkten med alla medföljande tillbehör och i sitt ursprungliga skick och förpackning till VehGro, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som VehGro meddelar.
- Om köparen utnyttjar sin ångerrätt är returkostnaderna hans ansvar. Om köparen har betalat, kommer VehGro att återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast 30 dagar efter att den returnerade varan mottagits i korrekt skick.
Art. 9 Garanti / Ansvarsbegränsning
- Varken VehGro eller tredje parter som har anlitas för att skapa eller genomföra något avtal är ansvariga för någon skada som uppstår till följd av och i samband med avtalet, vare sig skadan drabbar köparen eller någon tredje part involverad i genomförandet av avtalet, direkt eller indirekt, oavsett orsak.
- Oavsett ovanstående är VehGro aldrig ansvarigt: a) för utebliven leverans eller sen leverans; b) för information i broschyrer, kataloger, reklammaterial, offerter, etc.; c) vid icke hänförbara brister (force majeure); d) för affärsskador och/eller följdskador, orsakade av vilken anledning som helst; e) för skada orsakad av uppsåt eller grov vårdslöshet från assistenters sida; f) för skada som uppstår till följd av förlust av data lagrad på (magnetiska) informationsbärare; g) för skada orsakad av användningen av VehGro:s (webb)butiker, inklusive dataförlust, datastöld, felaktig överföring av data, förvanskning av data eller andra filer, samt fortsatt tillgänglighet av datanslutningar.
- Om VehGro ändå skulle vara ansvarigt för någon skada, är dess ansvar begränsat till den omfattning som täcks av dess försäkring, upp till det belopp som försäkringen utbetalar.
- Om försäkringen inte utbetalar något belopp, är VehGro aldrig ansvarigt för mer än fakturabeloppet för det aktuella avtalet.
- Köparen ska hålla VehGro skadesluten mot alla krav från tredje part riktade mot VehGro.
- Uteslutningar eller begränsningar av ansvar som anges i dessa villkor gäller inte om skadan är ett resultat av uppsåt eller grov vårdslöshet från VehGro eller dess verkställande underordnade.
Art. 10 Icke hänförbara brister
- Om VehGro efter avtalets ingående inte kan fullgöra det på grund av omständigheter som inte rimligen kunde förutses vid avtalets ingående eller som inte kunde vara kända för VehGro, utgör detta en icke hänförbar brist (force majeure) med avseende på köparen.
- Omständigheter som avses i punkt 1 inkluderar strejker, statliga åtgärder, epidemier eller pandemier, förseningar i leveranser, exportförbud, upplopp, krig, mobiliseringar, transportomöjligheter, importhinder, vårdslöshet från leverantörers och/eller tillverkares sida samt från VehGro:s assistenter, sjukdom hos anställda, brister i hjälp- eller transportmedel, lockouter eller andra arbetsrelaterade störningar, (extrema) fall i finansmarknadspriser och händelser som VehGro inte rimligen kan försäkra sig mot.
- Vid force majeure har VehGro rätt att tillfälligt upphäva sina skyldigheter. VehGro har också rätt att helt eller delvis upplösa avtalet, eller att kräva att avtalets innehåll ändras på ett sådant sätt att genomförande fortfarande är möjligt. Under inga omständigheter är VehGro skyldig att betala något straff eller någon ersättning. VehGro förbehåller sig rätten att få betalt för redan utfört arbete och de kostnader som uppkommit.
- VehGro har inte befogenhet att upphäva om fullgörelse är permanent omöjlig eller om den tillfälliga omöjligheten varar i mer än sex månader. I dessa fall kan avtalet upplösas av den part som agerar mest flitigt utan att köparen har rätt till ersättning för någon skada.
Art. 11 Uppsägning
- Om köparen inte fullgör sina skyldigheter gentemot VehGro på ett korrekt, omedelbart eller alls, eller om konkurs ansöks om/utropas, om han ansöker om betalningsuppehåll, eller erbjuder en uppgörelse eller förlikning till sina borgenärer eller en del av dem, även vid beslag av hans tillgångar eller delar därav, eller om han påbörjar försäljning eller likvidation av sitt företag, liksom vid dödsfall, om han sätts under förvaltarskap, eller om han på annat sätt förlorar kontrollen eller ledningen över sitt företag, verksamhet eller delar därav, anses köparen enligt lag vara i dröjsmål och alla krav som VehGro har eller erhåller på hans bekostnad blir omedelbart förfallna utan att något dröjsmålsmeddelande krävs.
- I de ovan nämnda fallen har VehGro rätt att upphäva fortsatt fullgörelse av avtalet eller att helt eller delvis säga upp det utan något dröjsmålsmeddelande.
- VehGro har alltid rätt att kräva ersättning från köparen och att ta tillbaka de levererade varorna.
- Om köparen vill säga upp avtalet måste han först skriftligen förorda VehGro med dröjsmål och ge denne en rimlig tidsfrist att fullgöra sina skyldigheter, eller att åtgärda brister, vilka måste beskrivas exakt skriftligen av köparen.
- Köparen har ingen rätt att helt eller delvis säga upp avtalet eller att avbryta sina skyldigheter om han redan varit i dröjsmål med att fullgöra dem.
- Vid partiell uppsägning kan inte köparen kräva att redan utförda tjänster från VehGro ogiltigförklaras, och VehGro har en obestridd rätt att få betalt för de tjänster som redan utförts.
- Vid (partiell) uppsägning kan inte köparen kräva ersättning eller på annat sätt kompensation för lidna skador och/eller förluster.
Art. 12 Webbplats/Webbutik
- Alla bilder, ritningar, data om vikter, dimensioner, färger, etc., som ingår på webbplatser eller i prislistor, foldrar och kataloger, är endast ungefärliga och kan inte leda till ersättning och/eller uppsägning.
- Alla designer, bilder, etc., som har skapats av eller på uppdrag av VehGro, enligt denna artikel, förblir VehGro:s egendom och får inte kopieras eller på annat sätt reproduceras, visas för tredje part eller användas på något sätt utan uttryckligt skriftligt tillstånd.
Art. 13 Tillämplig lag/Behörig domstol
- Endast nederländsk lag gäller för alla rättigheter, skyldigheter, erbjudanden, beställningar och avtal med köpare i Nederländerna, vilka dessa allmänna villkor gäller för.
- Utöver nederländsk lag gäller även Wienkonventionen om internationella köp av varor (CISG) för alla rättigheter, skyldigheter, erbjudanden, beställningar och avtal med köpare utanför Nederländerna, vilka dessa allmänna villkor gäller för.
- Om någon bestämmelse i dessa allmänna villkor skulle stå i konflikt med tillämplig lag, ska denna bestämmelse ändras så att den överensstämmer med den tillämpliga lagen, så långt det är möjligt med hänsyn till den aktuella bestämmelsens avsikt och med bibehållande av övriga bestämmelser i dessa allmänna villkor.
- Distriktsdomstolen i Overijssel, belägen i Almelo, ska pröva alla tvister som kan uppstå mellan VehGro och köparen, om inte VehGro föredrar att hänskjuta tvisten till den behöriga domstolen i köparens hemort.